Een nieuw jaar, een nieuwe update. Daarom willen wij beginnen met de beste wensen voor al onze volgers, lezers en buurtgenoten, het was een rustig jaar wat betreft onze boerderij en onze plannen, maar er staan grote dingen te gebeuren. In deze blog nemen wij jullie mee naar de geschiedenis van de schuur en hoe deze zich laat verhouden tot onze plannen.
Geschiedenis van het gebouw
De wagenschuur heeft een oppervlakte van 9.35 x 17.80 meter en bestaat uit één bouwlaag met
zadeldak met wolfseinden. Het dak is gedekt met pannen, waarbij het linker dakvlak is voorzien van oudhollandse dakpannen en het rechter dakvlak van moderne, verbeterde Hollandse dakpannen. Ook de wolfseinden hebben moderne dakpannen. De nok is voorzien van riet.
De muren zijn in verschillende fasen in metselwerk uitgevoerd. Dit was oorspronkelijk niet het geval.
Oorspronkelijk waren de zijgevels in hout uitgevoerd, behalve het achterste deel van de rechter
zijgevel die wel al vanaf het begin in metselwerk is gebouwd. De constructie bestaat uit grenen
ankerbalkgebinten die de schuur in vijf traveeën verdelen. Op de gebinten staan A-spanten die de
gordingen en nokbalk dragen, en met windschoren aan de gording zijn verbonden.
Oorspronkelijk was de wagenschuur een doorrijschuur. Dat betekent dat er zowel in de voor- als in
de achtergevel inrijdeuren hebben gezeten. Deze zijn in de achtergevel nog aanwezig, maar in de voorgevel zijn ze verwijderd en is de sparing dichtgemetseld. De hooiluiken in beide kopgevels zijn nog wel aanwezig. In de achtergevel heeft oorspronkelijk nog een extra staldeur gezeten. Deze is verwijderd en de sparing is tot een raam verkleind. Naast opslag voor materieel was de schuur ook in gebruik als schapenschuur, blijkt uit het bouwhistorisch onderzoek.
In de schuur zijn twee grote bouwfasen te herkennen. Het oudste deel betreft de twee achterste
traveeën, die uit het begin van de negentiende eeuw dateren. Deze bouwfase is door het oudere
metselwerk nog goed in de rechter zijgevel te herkennen. Ook de achtergevel is toen in metselwerk
opgemetseld, de linker zijgevel was in hout uitgevoerd. Of de voorgevel in metselwerk of hout was
uitgevoerd is onbekend. Deze oudste bouwfase is in de gebintconstructie minder duidelijk te
herkennen, maar vermoedelijk is de achterste constructie wel ook ouder.
In het midden van de negentiende eeuw, mogelijk gelijktijdig met de herbouw van de boerderij in
1847-49, is de schuur naar de voorzijde met drie traveeën vergroot. Hierbij is de huidige voorgevel in metselwerk uitgevoerd. De zijgevels zijn toen in hout opgetrokken, mogelijk al voorzien van de schapendeurtjes die nu nog in de linker zijgevel aanwezig zijn. Oorspronkelijk was de schuur met riet gedekt. Als eerste is het riet van de linker dakvlak door dakpannen vervangen, als eerste met gesmoorde oudhollandse dakpannen en later aangeheeld met rode oudhollandse dakpannen. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw zijn de andere dakvlakken van moderne verbeterde Hollandse dakpannen voorzien.
Aan het begin van de twintigste eeuw is het houten beschot van de zijgevels vervangen door
metselwerk muren, waardoor de gehele schuur nu in metselwerk is uitgevoerd. De muren zijn met
strakke machinale stenen opgetrokken, de oudere schapendeurtjes zijn in het nieuwe metselwerk
herplaatst.
Onze plannen
Voordat we uitleggen wat de plannen zijn, leggen wij graag de volgende (schatting) cijfers voor:
Startdatum bouw Na zomer 2025 Duur bouw 6 tot 9 maanden
Aantal slaapkamers 3 of 4 grote kamers
Aantal badkamers 2 (zowel boven als beneden apart toilet)
Toegankelijkheid Ja, slaap- en badkamer op begane grond
Berging Inpandige berging / bijkeuken
Duurzaamheid Tot 15 zonnepanelen in overleg (reeds aanwezig op terrein)
Kavel Bespreekbaar tussen 1000 en 3000 m2
Parkeren 3 parkeerplaatsen op eigen terrein
Prijs / Kosten In overleg
Startpunt voor het ontwerp is de gemaakte waardestelling als onderdeel van de bouwhistorische verkenning (VB,2024). Hieruit komt naar voren dat met name de constructie met ankerbalkgebinten en A-spanten een hoge waarde heeft. Verder zijn ook (delen van) de historische metselwerk gevels van waarde. Kenmerkend aan de schuur in zijn oorspronkelijke opzet is de het gebruik als doorrijsschuur. Dit is in de huidige situatie, door de dichtgezette deuren
aan de voorzijde, slecht af te lezen. Het plan voorziet in een restauratie van het historische
casco: de gebintconstructie en de gevels. Verder zal de gevelopening aan de voorzijde hersteld worden, deze vormt de nieuwe toegang tot de toekomstige woning. De grootste ingreep aan de buitenzijde zal het toevoegen van een uitbouw aan de oostgevel zijn. Binnenin de schuur
biedt de open structuur ruimte voor het toevoegen van een nieuwe tijdslaag, waarbij we de bestaande constructie zoveel mogelijk zichtbaar laten.
Om een nieuwe indeling voor de woning te verkrijgen worden er nieuwe binnenwanden geplaatst.
Deze zijn als semi-losstaande volumes ontworpen, zodat er een duidelijk herkenbaar verschil
ontstaat tussen het casco van de oude wagenschuur en de nieuwe indeling. De indeling is zo
ontworpen dat het effect van de doorrijschuur beleefbaar blijft. Door de inrijdoorgang van de
voorgevel terug te brengen en hier ook daadwerkelijk centraal in de voorgevel de entree van de
woning te maken wordt dit effect versterkt. De nieuwe indeling is symmetrisch in de zijbeuken van
de schuur ondergebracht, met een grote woonruimte aan de achterzijde. Door de gebinten zichtbaar te laten blijft het effect van een secundaire indeling herkenbaar.
Comments