top of page
Foto van schrijverFrank Benus

Meer details over herbestemmen van de schuur

Een nieuw jaar, een nieuwe update. Daarom willen wij beginnen met de beste wensen voor al onze volgers, lezers en buurtgenoten, het was een rustig jaar wat betreft onze boerderij en onze plannen, maar er staan grote dingen te gebeuren. In deze blog nemen wij jullie mee naar de geschiedenis van de schuur en hoe deze zich laat verhouden tot onze plannen.

Geschiedenis van het gebouw

De wagenschuur heeft een oppervlakte van 9.35 x 17.80 meter en bestaat uit één bouwlaag met

zadeldak met wolfseinden. Het dak is gedekt met pannen, waarbij het linker dakvlak is voorzien van oudhollandse dakpannen en het rechter dakvlak van moderne, verbeterde Hollandse dakpannen. Ook de wolfseinden hebben moderne dakpannen. De nok is voorzien van riet.

De muren zijn in verschillende fasen in metselwerk uitgevoerd. Dit was oorspronkelijk niet het geval.

Oorspronkelijk waren de zijgevels in hout uitgevoerd, behalve het achterste deel van de rechter

zijgevel die wel al vanaf het begin in metselwerk is gebouwd. De constructie bestaat uit grenen

ankerbalkgebinten die de schuur in vijf traveeën verdelen. Op de gebinten staan A-spanten die de

gordingen en nokbalk dragen, en met windschoren aan de gording zijn verbonden.

De oude hooizolder met de A-Spanten die straks een prachtige rol krijgen op de bovenverdieping

Oorspronkelijk was de wagenschuur een doorrijschuur. Dat betekent dat er zowel in de voor- als in

de achtergevel inrijdeuren hebben gezeten. Deze zijn in de achtergevel nog aanwezig, maar in de voorgevel zijn ze verwijderd en is de sparing dichtgemetseld. De hooiluiken in beide kopgevels zijn nog wel aanwezig. In de achtergevel heeft oorspronkelijk nog een extra staldeur gezeten. Deze is verwijderd en de sparing is tot een raam verkleind. Naast opslag voor materieel was de schuur ook in gebruik als schapenschuur, blijkt uit het bouwhistorisch onderzoek.


De oude deuren in de voorgevel zullen worden teruggebracht om de originele functie te herstellen

In de schuur zijn twee grote bouwfasen te herkennen. Het oudste deel betreft de twee achterste

traveeën, die uit het begin van de negentiende eeuw dateren. Deze bouwfase is door het oudere

metselwerk nog goed in de rechter zijgevel te herkennen. Ook de achtergevel is toen in metselwerk

opgemetseld, de linker zijgevel was in hout uitgevoerd. Of de voorgevel in metselwerk of hout was

uitgevoerd is onbekend. Deze oudste bouwfase is in de gebintconstructie minder duidelijk te

herkennen, maar vermoedelijk is de achterste constructie wel ook ouder.


In het midden van de negentiende eeuw, mogelijk gelijktijdig met de herbouw van de boerderij in

1847-49, is de schuur naar de voorzijde met drie traveeën vergroot. Hierbij is de huidige voorgevel in metselwerk uitgevoerd. De zijgevels zijn toen in hout opgetrokken, mogelijk al voorzien van de schapendeurtjes die nu nog in de linker zijgevel aanwezig zijn. Oorspronkelijk was de schuur met riet gedekt. Als eerste is het riet van de linker dakvlak door dakpannen vervangen, als eerste met gesmoorde oudhollandse dakpannen en later aangeheeld met rode oudhollandse dakpannen. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw zijn de andere dakvlakken van moderne verbeterde Hollandse dakpannen voorzien.


Duidelijk verschil in de originele gevel met oude steen en latere bouwfase

Aan het begin van de twintigste eeuw is het houten beschot van de zijgevels vervangen door

metselwerk muren, waardoor de gehele schuur nu in metselwerk is uitgevoerd. De muren zijn met

strakke machinale stenen opgetrokken, de oudere schapendeurtjes zijn in het nieuwe metselwerk

herplaatst.

De oude schapendeurtjes zijn met het verstenen van de zijgevel aan het begin van de 20e eeuw in het metselwerk herplaatst.

Onze plannen

Voordat we uitleggen wat de plannen zijn, leggen wij graag de volgende (schatting) cijfers voor:

Startdatum bouw Na zomer 2025 Duur bouw 6 tot 9 maanden

Aantal slaapkamers 3 of 4 grote kamers

Aantal badkamers 2 (zowel boven als beneden apart toilet)

Toegankelijkheid Ja, slaap- en badkamer op begane grond

Berging Inpandige berging / bijkeuken

Duurzaamheid Tot 15 zonnepanelen in overleg (reeds aanwezig op terrein)

Kavel Bespreekbaar tussen 1000 en 3000 m2

Parkeren 3 parkeerplaatsen op eigen terrein

Prijs / Kosten In overleg


In de minst cultuurhistorisch waardevolle gevel zal moeten worden uitgebouwd

Startpunt voor het ontwerp is de gemaakte waardestelling als onderdeel van de bouwhistorische verkenning (VB,2024). Hieruit komt naar voren dat met name de constructie met ankerbalkgebinten en A-spanten een hoge waarde heeft. Verder zijn ook (delen van) de historische metselwerk gevels van waarde. Kenmerkend aan de schuur in zijn oorspronkelijke opzet is de het gebruik als doorrijsschuur. Dit is in de huidige situatie, door de dichtgezette deuren

aan de voorzijde, slecht af te lezen. Het plan voorziet in een restauratie van het historische

casco: de gebintconstructie en de gevels. Verder zal de gevelopening aan de voorzijde hersteld worden, deze vormt de nieuwe toegang tot de toekomstige woning. De grootste ingreep aan de buitenzijde zal het toevoegen van een uitbouw aan de oostgevel zijn. Binnenin de schuur

biedt de open structuur ruimte voor het toevoegen van een nieuwe tijdslaag, waarbij we de bestaande constructie zoveel mogelijk zichtbaar laten.


Door een aantal ondersteunende elementen, zoals de trap, toilet kasten en douche als losse volumes in de schuur te plaatsen ontstaat er als vanzelf een verdeling in kleinere ruimtes.
Boven de ankerbalkgebinten maken we een nieuwe insteekverdieping.

Om een nieuwe indeling voor de woning te verkrijgen worden er nieuwe binnenwanden geplaatst.

Deze zijn als semi-losstaande volumes ontworpen, zodat er een duidelijk herkenbaar verschil

ontstaat tussen het casco van de oude wagenschuur en de nieuwe indeling. De indeling is zo

ontworpen dat het effect van de doorrijschuur beleefbaar blijft. Door de inrijdoorgang van de

voorgevel terug te brengen en hier ook daadwerkelijk centraal in de voorgevel de entree van de

woning te maken wordt dit effect versterkt. De nieuwe indeling is symmetrisch in de zijbeuken van

de schuur ondergebracht, met een grote woonruimte aan de achterzijde. Door de gebinten zichtbaar te laten blijft het effect van een secundaire indeling herkenbaar.

De zichtlijn van voor naar achter geeft de beleving van de originele functie van de schuur

Een groot open plan geeft ruimte aan woonkamer en keuken waarbij licht en beleving van het monument centraal staan
De bovenverdieping is de kunstige constructie bestaande uit enkel origineel hout de grote eyecatcher

136 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page